Membaiki Diri
Kekuatan Iman - Akar Tunjang
Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri. Dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu, dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya.
(Ar-Ra'd 13:11) |
Semua makhluk memang sifatnya sentiasa dan mudah
berubah, termasuk manusia. Pada diri manusia pula ada
dua juzuk yang sifatnya benar-benar berubah dan membawa
kepada perubahan iaitu hati (roh) dan akal (mental).
Anggota lain pula walaupun sifatnya berubah juga tetapi
tidak berlaku perubahan mutlak, umpamanya perut boleh
buncit atau kempis. Otot-otot boleh menjadi keras, pejal
atau lembik. Tetapi perubahan itu tidak menukar perut atau
otot-otot kepada sesuatu benda lain.
Allah SWT menjanjikan perubahan kepada mana-mana
kaum yang terlebih dulu mengubah apa yang ada dalam
diri kaum itu iaitu hati (roh). Allah SWT menjanjikan kejayaan
dan keagungan kepada umat Islam apabila bersungguh-
sungguh membuat perubahan pada hati (roh). Maka perubahan yang terpokok, utama dan yang terpenting ialah
membaiki diri iaitu hati. Membaiki diri atau hati itu ialah
agar bertambah hampir atau dekat dengan Allah SWT dan
sekaligus menjauhi atau memusnahkan segala kekejian
(mazmumah) diri hingga benar-benar terbakar hangus dan
musnah hingga tiada lagi saki-bakinya yang tertinggal pada
diri seseorang.
Untuk membakar hangus segala mazmumah itulah
maka perlu memiliki rasa kehambaan yang sangat kuat dan
mendalam. Di antaranya rasa takut, malu, cemas, bimbang,
hina diri, lemah, dhaif, serba kekurangan, tiada upaya,
gementar, gerun, rasa berdosa, rasa bersalah, rasa cuai dan
lalai, banyak cacat cela dan sebagainya.
Kesan dari rasa kehambaan inilah hati (roh) akan terhindar
dari rasa ketuanan seperti sombong, riyak, sum’ah,
pemarah, hasad, tamak, bakhil, ego, dendam dan lain-lain.
Oleh itu tajam dan suburnya rasa kehambaan itu perlu
dimiliki setiap masa dan di mana jua.
Serentak dengan itu mesti pula memiliki rasa berTuhan
yang benar-benar dihayati dan sebati, terbenam di hati
nurani. Rasa itu perlu melekat dan mencengkam di hati.
Rasa-rasa itu seperti merasai Allah SWT Maha Agung, Maha
Besar, Maha Hebat, Maha Mengetahui, Maha Mendengar,
Maha Melihat dan sebagainya. Manifestasi dari rasa ber-
Tuhan ini maka subur segala sifat terpuji atau mahmudah
seperti sabar, redha, tawakkal, ikhlas, pemurah, kasih sayang,
muraqabah, jiwanya sentiasa hidup dan bersemangat,
pengorbanannya luar biasa, kegigihannya luar biasa,
kebaikan dan kebajikannya banyak. Hati terlalu sensitif
dengan Tuhan.
Rasa berTuhan ini menjadi benteng kukuh daripada
dosa, maksiat dan mungkar. Dosa dibencinya, terbuat dosa
resah jiwanya dan segera memohon ampun. Biar bagaimana
keadaan mereka, tidak lalai atau hanyut oleh harta benda,
pangkat, nama dan lain-lain. Mereka tiada sebarang kepentingan
diri. Seluruh hidupnya dan apa yang dimiliki
hanya untuk Allah SWT.
Rasa kehambaan dan berTuhan inilah anak kunci
kepada datangnya perubahan yang Allah SWT janjikan itu.
Inilah anak kunci yang mengundang kepada pertolongan
dan bantuan dari Allah SWT.
Di sinilah terletaknya keunikan dan keistimewaan perjuangan
Islam yang hak, di sepanjang sejarah. Bilangannya
sedikit, kelengkapannya kurang namun memperolehi
kemenangan. Kemenangan pula bukan berlaku setelah
pihak musuh punah ranah, bukan setelah runtuh musnah
segala bangunan, bukan setelah ramainya orang mati termasuk
orang yang tidak berdosa. Kemenangan diperolehi
setelah bersungguh-sungguh membaiki diri hingga Allah
SWT redha kepada mereka dan Allah SWT redha kepada
segala urusan mereka.
Siang hari para pejuang Islam yang hak bekerja bak
singa, malamnya merintih sayu umpama rahib. Peribadinya
menjadi contoh ikutan, rumahtangganya menjadi pusat
motivasi yang menyuburkan jiwa dan akal. Harta bendanya
hanya singgah di tangan dan tidak sempat masuk ke hati.
Sepanjang zaman, siapa pun dan di mana sahaja di
bumi Allah SWT ini kekuatan asas bagi pejuang Islam tidak
pernah dan tidak akan berubah. Membaiki diri, keimanan,
ketaqwaan, perpaduan dan kepimpinan adalah paling utama,
terpokok dan terpenting untuk memperolehi kemenangan
dan mencapai keagungan umat. Maka perkaraperkara
tersebut wajib dimiliki tanpa berdolak dalik.
Manakala kekuatan tambahan pula boleh berubah
mengikut keadaan, tempat, zaman dan keperluan. Sifat
kekuatan tambahan itu hanya akan menjadi punca kekuatan
setelah memiliki kekuatan asas. Tanpa kekuatan asas, pelengkap
atau alat ini tidak berfungsi sebagai menambah
kekuatan. Malah selain tidak berfungsi kadang-kadang
membawa kesan negatif yang menyusahkan.
Lihat sahaja realiti umat Islam merata dunia. Saban
masa sibuk dengan urusan ekonomi, politik, kekayaan,
harta benda, kemajuan, pembangunan, ilmu pengetahuan
atau penguasaan teknologi. Bukan sahaja tidak menjadi alat
untuk membawa Islam kepada keagungan, sebaliknya
menjadi punca derhaka kepada Allah SWT, lalai dari agama
serta lupa akhirat. Ditambah pula dengan tercetusnya
berbagai krisis, penzaliman, penindasan, jatuh menjatuh,
bermusuhan malah peperangan.
Kupasan dalam buku ini tidak menyentuh mengenai
kekuatan tambahan dan bagaimana ianya berfungsi sebagai
alat melancarkan dan melajukan perjuangan Islam. Ini
bukan bererti menolak kemajuan dan tamadun, tetapi ingin
memberi penekanan agar umat Islam dapat melihat dan
memahami betapa terlalu amat penting memiliki kekuatan
asas. Lebih-lebih lagi amat dikesalkan dan menyedihkan
apabila selama ini aspek kekuatan asas sangat terpinggir,
terabai dan tidak dipedulikan. Malah ada yang sampai ke
tahap memperleceh, meremehkan justeru itu lantas menolaknya.
Islam adalah agama Allah SWT, milik Allah SWT. Orang
yang benar-benar tepat landasan perjuangannya maka
berhak pula dibela, dibantu dan dimenangkan oleh Allah
SWT. Allah SWT berperanan bagi pihak pejuang kebenaran
dalam menumpaskan musuh. Kerana memusuhi kebenaran
bererti memusuhi Allah SWT. Bersungguh-sungguhlah
memiliki kekuatan asas serta yakin akan janji Allah SWT,
nescaya akan dapat melihat bagaimana Allah SWT memenangkan
pejuang kebenaran.
Kekuatan Iman - Akar Tunjang
Layakkah seorang yang hanya sekadar tahu mengenai
raja dan dirinya bukan petugas istana mengajak orang lain menemui raja dan menginap di istana?
Demikianlah kedudukannya, tidak layak seorang yang
hanya tahu tentang Allah SWT dan tidak mahu mengamalkan
Islam menjadi pejuang Islam. Memperjuangkan Islam
ertinya mengajak manusia kepada mengenal Allah SWT.
Mentaati, mengabdi dan menyerah diri kepada Allah SWT
serta mengamalkan keseluruhan ajaran Islam.
Tiada siapa yang hatinya teringin untuk menuruti
pelawaan ke istana kerana orang itu tidak berkelayakan dan
tiada ‘authority’. Malah timbul pula keraguan apakah orang
itu benar-benar membawa ke istana atau boleh jadi dia seorang
pembohong yang boleh menjerumuskan ke gaung
yang dalam. Tiada identiti atau tanda-tanda bahawa orang
itu petugas istana.
Orang yang hanya tahu mengenai Allah SWT serta
rukun iman yang lainnya, sekadar berada di kategori iman
yang sah. Tetapi tidak terjamin selamat dari kederhakaan,
kemungkaran dan kemaksiatan. Andainya Allah SWT tidak
ampunkan, nescaya dia terjun ke neraka terlebih dahulu.
Keimanan taraf itu belum mencapai tahap ‘orang Allah
SWT’. Hatinya lalai, tidak terpaut dan tidak bertaut dengan
Allah SWT. Ibarat orang yang tahu gula itu manis tetapi
tidak pernah memakan gula. Orang yang hanya tahu segala
sifat-sifat Allah SWT berdasarkan ilmu yang dipelajarinya
tetapi tidak merasai di hati tentang sifat-sifat Allah SWT
itu. Tauhidnya sekadar berlegar di dalam akal fikirannya
dan tidak di hati. Maka itulah yang dikatakan iman ilmu.
Orang yang imannya bertaraf iman ilmu sekadar berfikiran
tauhid, belum berjiwa tauhid.
Hatinya lalai, nafsunya rakus, ibadahnya cuai dan tiada
kelazatan. Syariatnya longgar, akhlaknya rosak. Keperibadian
Islamnya kurang meyakinkan. Penampilan dirinya,
gerak-gerinya, tingkah-lakunya, percakapannya, pemikirannya
tidak menggambarkan keindahan Islam. Rumahtangganya
tidak terpimpin dan tidak wujud suasana sebuah
keluarga Islam. Kebahagiaan hidup tidak diperolehi sepenuhnya.
Masih terasa sedap dengan maksiat. Sekali-sekala
insaf dan sedar kerana ilmunya masih menyuluh dan dia
tahu maksiat itu berdosa dan mendatangkan kemurkaan
Allah SWT yang balasannya adalah Neraka. Namun apabila
berhadapan dengan ujian, cubaan dan tarikan kemaksiatan,
masih ada kemahuan untuk melawan tetapi seringkali
tumpas dan kecundang.
Ilmu Islamnya bersarang di akal. Dia tahu halal dan
haram. Tetapi bila bertembung dua keadaan antara tuntutan
Tuhan dan kepentingan duniawi, nescaya terdorong untuk
memilih kepentingan duniawinya. Ini adalah kerana dia
tidak merasa takut kepada Allah SWT dan terlupa terhadap
azab akhirat. Longgarnya syariat bukan kerana tidak tahu
tetapi kerana tiada sepenuh kerelaan, pengabdian dan
perhambaan kepada Allah SWT. Dia masih di peringkat
terpaksa dan sering pula ada helah dan hujah untuk membenarkan
pelanggaran syariat.
Demikianlah sedikit gambaran orang yang jarangjarang
sekali hatinya dengan Allah SWT serta tidak benarbenar
berpegang kepada syariat Islam. Dan inilah juga
gambaran yang mewakili majoriti umat Islam seluruh
dunia. Umat yang berjiwa lemah, ujian yang ringan pun
tidak upaya menghadapinya. Risiko yang sedikit sudah
tergadai perjuangan.
Sekali lagi ditegaskan di sini bahawa perjuangan Islam
ertinya membawa manusia amnya, dan khususnya umat
Islam sendiri kepada mengagungkan Allah SWT, membesar,
menyembah, mengabdi dan mentaati Allah SWT. Juga ingin
membawa manusia kepada menerima, memahami dan
menghayati ajaran Islam. Dan juga membawa mereka
kepada kehidupan yang diikat oleh syariat atau hukumhakam
Islam.
Kesimpulannya, apalah yang dapat diharapkan daripada
orang yang lalai dengan Allah. Hatinya tidak terpaut
dan bertaut dengan Allah SWT. Ibadahnya cuai, syariatnya
longgar dan masih lazat dengan kemungkaran. Ertinya
syarat yang pertama sebagai sebab untuk Allah SWT serahkan
kejayaan dan kemenangan sudah gagal dipenuhi oleh
umat Islam. Selagi umat Islam di tahap iman ilmu atau
sekadar berfikiran tauhid, selama itulah Allah SWT tidak
datangkan keyakinan kepada manusia untuk menerima
Islam sepenuhnya. Kalau pun ada yang menerima Islam,
maka pengamalannya juga sama saja dengan pejuang Islam
itu sendiri.
Dalam situasi iman sedemikian, andainya dia seorang
pemimpin, maka kezaliman dan kerosakan berleluasa hasil
dari kekuasaan yang dimilikinya. Pemikirannya tidak membawa
banyak kebaikan kepada umat. Pembangunannya
condong kepada materialisma. Keuntungan dunia lebih diutamakan.
Rakyat menerima padah di atas kerakusannya.
Andainya dia seorang intelek, cetusan idea dan pandangannya
lebih cenderung kepada kepentingan pemerintah.
Andainya dia seorang ulama, maka masyarakat
umum tidak menjadikannya sandaran. Dia tidak mewarisi
peribadi, tugas, peranan dan tanggungjawab para Nabi dan
Rasul. Kehidupan ulama tidak berbeza dengan orang
awam.
Andainya dia seorang pekerja, buruh atau petani,
keluh-kesah, mendongkol dan tiada kesabaran sering
melanda hidupnya. Sudahlah nasibnya miskin material
yang memang sedia susah, ditambah pula dengan miskin
jiwa, bertambah parahlah penderitaan hidup yang dialami.
Kemiskinan dianggapnya satu bala dari Tuhan.
Orang kaya yang kelebihan harta-benda tidak dirasainya
sebagai kurnia Allah, amanah dan ujian. Mereka kedekut,
tamak, membazir, berfoya-foya, bermewahan dan
berlebihan. Akhirnya lahirlah masyarakat yang mengalami
berbagai kegawatan. Semua perkara negatif, mungkar,
jenayah dan kesalahan hanya mahu diundang-undangkan.
Kemudian dikuatkuasakan berserta hukuman. Maka lahirlah
umat yang tidak pernah puas hati, berdendam, geram
dan pemarah.
Begitu pun kedudukan umat Islam di seluruh dunia,
kedapatan pula pihak yang mendakwa bahawa umat Islam
tidak menegakkan hukum Islam kerana tiada kuasa. Pada
satu sisi, dakwaan ini boleh diterima kerana dibuat oleh
mereka yang inginkan kuasa dan belum memperolehinya.
Di sisi yang lain dakwaan tersebut mungkin sekadar retorika
atau slogan yang tidak dapat dipertanggungjawabkan
kebenarannya. Realitinya banyak negara di dunia ini yang
memang dikuasai oleh umat Islam sepenuhnya. Dari peringkat
tertinggi seperti Presiden, Perdana Menteri atau
Sultan hinggalah kepada buruh, petani dan penganggur
semuanya beragama Islam.
Namun sukar hendak dilihat gambaran Islam dalam kehidupan dari individu, rumahtangga,
masyarakat, institusi hinggalah kepada negara. 90%
tidak bersembahyang apakah tunggu dapat kuasa? Apakah
menutup aurat perlu dienakmenkan terlebih dahulu? Kasih
sayang dan perpaduan perlukah diundang-undangkan?
Secara umumnya umat Islam itu terdiri daripada pemimpin
yang adil, ulama menjadi contoh dan obor, orang
kayanya pemurah, golongan miskin dan pekerja bawahan
sangat sabar, orang bersalah memohon ampun dan bertaubat,
suami bertanggungjawab, isteri taat dan berkhidmat,
anak-anak menghormati ibubapa. Apakah semua ciri-ciri
yang perlu dimiliki oleh semua golongan itu perlu menunggu
kuasa pemerintahan dan undang-undang terlebih
dahulu? Bagaimana andainya tidak mendapat kuasa pemerintahan
sampai bila-bila? Apakah dengan mudah Allah
SWT akan terima alasan tidak berlaku itu semua lantaran
tidak ada kuasa pemerintahan? Inilah salah satu bentuk
kecelaruan fikiran serta kefahaman umat Islam.
Begitulah situasi umat Islam apabila masih berada di
tahap iman ilmu, atau sekadar berfikiran tauhid. Inilah yang
dimaksudkan dengan tumpas atau kecundang di gelanggang
sendiri. Tewas kepada kerakusan nafsu. Kalah kepada
pujuk rayu syaitan. Jatuh terjelepak berhadapan dengan
tarikan dan tipu daya kelazatan dan kesenangan duniawi
yang sementara.
Sayangnya terlalu sedikit di kalangan umat Islam yang
menyedari dan memandang penting terhadap persoalan
pertama dan utama ini. Akibatnya umat Islam terus bergelut
dan bergelumang dengan berbagai sifat dan perbuatan
negatif. Maksiat dan kemungkaran itulah yang menjadi
hijab atau penghalang dari turunnya bantuan Allah SWT.
Dalam konteks dakwah pula, ini adalah penghalang manusia
menerima kebenaran (Islam). Umat Islam gagal
memperlihatkan kesyumulan Islam. Umat Islam tidak
memperlihatkan imej mulia dan tingginya ajaran Islam.
Perlakuan umat Islam sendiri sangat bercanggah dengan
ajaran Islam itu sendiri yang merupakan agama selamat
sejahtera, indah dan mulia. Islam agama selamat tetapi
umatnya tidak selamat. Islam agama sejahtera tetapi umatnya
dilanda derita. Islam agama indah tetapi umatnya
kacau-bilau dan penuh dengan berbagai kegawatan. Islam
agama mulia tetapi umatnya ditimpa kehinaan di manamana.
Rasulullah SAW bersabda:
Terjemahannya: “Kecacatan agama kerana hawa
nafsu.” (Riwayat Al Syahaab)
Rasulullah SAW bersabda:
Terjemahannya: “Orang yang kurang amalannya
maka Allah akan menimpakan dengan kegelisahan
dan kesedihan.” (Riwayat Ahmad)
Kembali kepada perbandingan seperti di awal bab ini.
Perbezaannya ialah bagaimana andainya seseorang itu
memang memiliki identiti sebagai pegawai istana. Memang
dia benar-benar dikenali ramai sebagai pegawai istana.
Bukan sekadar mengenali raja tetapi sentiasa akrab. Dia juga
sangat masak dengan segala selok-belok dan ehwal istana.
Dialah orang raja yang mengundang kita bertemu raja dan
bertandang ke istana. Tentulah dengan mudah kita menerima
undangannya. Tidak timbul sebarang keraguan melihat
kepada peribadinya itu. Kita yakin kepada dirinya dan
tentu dia tidak sanggup berbohong atau tidak membuat
ajakan kosong. Sudah pasti dia tidak akan menipu bagi
pihak raja kerana dia memang benar-benar orang raja dan
punyai ‘authority’ sebagai pegawai istana.
Inilah satu bentuk perbandingan yang menghampirkan
kepada pemahaman kita dalam konteks perjuangan Islam.
Iaitu syarat keimanan yang menjadi sebab untuk Allah SWT
beri kemenangan kepada umat iaitu sekurang-kurangnya
bertaraf iman ‘Ayan atau orang yang berjiwa tauhid. Ini
adalah tahap sekurang-kurangnya yang mesti dicapai khususnya
oleh golongan yang mahu meletakkan dirinya sebagai
mujahid atau pejuang menegakkan agama Allah SWT.
Berjiwa tauhid atau memiliki iman ‘Ayan ini juga yang
dikatakan sebagai orang soleh atau Ashabul Yamin (golongan
kanan). Kepada merekalah Allah SWT menjanjikan akan
diserahkan kekuasaan atau diangkat menjadi khalifah sebenar
di atas muka bumi. Mereka yang Allah SWT ‘pandang’
layak untuk diserahkan amanah menjadi pengganti
(khalifah) untuk mengatur dan mencatur manusia.
Firman Allah SWT:
Terjemahannya: “Dan Allah telah berjanji kepada
orang yang beriman di antara kamu dan mengerjakan amal-amal soleh bahawa Dia sesungguhnya
akan menjadikan mereka berkuasa di bumi sebagaimana
Dia telah menjadikan orang-orang yang sebelum
mereka berkuasa.” (An-Nur: 55)
Mereka ini dijamin selamat dan tidak akan jatuh ke
neraka di akhirat kelak. Apabila Allah SWT menjamin keselamatan
akhirat itu sudah pastilah mereka adalah golongan
umat Islam yang selamat di dunia. Selamat di dunia
disifatkan kerana hati sentiasa takut kepada Allah SWT,
sentiasa berada di atas landasan syariat. Ibadah mereka
bukan sahaja banyak tetapi juga sempurna. Akhirat amat
digeruni.
Inilah yang disifatkan oleh Allah SWT di dalam
Al Quran:
Terjemahannya: “Sesungguhnya orang yang benar-
benar beriman itu ialah apabila disebut nama
Allah, gementar hati mereka dan apabila dibacakan
ayat-ayat Allah bertambah imannya, sedang mereka
itu bertawakkal kepada Tuhannya.” (Al-Anfaal: 2)
Ciri-ciri mereka ini ialah orang yang hatinya takut,
gerun, cemas dan bimbang terhadap Allah SWT. Jiwanya
benar-benar bertauhid. Hatinya sentiasa merasai Allah SWT
Maha Besar, Maha Agung, Maha Mendengar, Maha Melihat,
Maha Mengetahui, Maha Pencipta. Atau mana-mana asma’
Allah SWT disebut atau diingat akan mendatangkan getaran
pada hatinya.
Hatinya sentiasa terpaut dan bertaut dengan Allah SWT.
Dalam sehari semalam, lapan belas jam dalam ibadah
khusus mahupun ibadah umum. Baki dari itu dia berbuat
perkara harus. Namun tidak pula terjatuh kepada sebarang
dosa. Pengawasan hatinya kepada syariat sangat kuat.
Andainya terjatuh juga kepada dosa tanpa disengajakan
atau tanpa disedari, atau bukan dari kehendak nafsunya
atau yang datang kepadanya, nescaya sekadar dosa kecil.
Itupun sekali-sekala dan sangat sedikit. Begitupun, dia
segera memohon keampunan dan Allah SWT mengampuninya.
Dosa walaupun kecil, Allah SWT tidak ampunkan
kerana keangkuhan, disengajakan, diremehkan dan berlengah-
lengah memohon keampunan.
Mereka penuh sedar akan kedatangan akhirat yang hak
dan pasti. Kehidupan dunia yang sementara dan singkat
ini bakal diperhitungkan di akhirat nanti. Mereka bimbang
andainya bakal tergelincir ke neraka. Syurga yang penuh
nikmat itu pula disediakan bagi orang yang benar-benar
layak. Nilai Syurga yang begitu tinggi bukan sebarangan
orang untuk memasukinya. Terasa tidak layak memasukinya.
Namun mereka mendambakan rahmat dan kasih
sayang Allah SWT.
Maka mereka buru sepenuh masa dan
tenaga untuk memperolehi rahmat Allah SWT itu.
Setiap masa, tenaga, harta-benda dan pemikiran dicurahkan
untuk berbuat kebaikan. Keazamannya, citacitanya,
impiannya dan harapannya ialah ingin melihat
Islam itu mulia. Daya juang dan pengorbanannya tinggi.
Hidupnya zuhud dan sederhana. Dan memang memilih
kehidupan itu hanya semata-mata cintakan Allah SWT,
Rasul-Nya dan agama yang Mulia. Keyakinannya kental,
kemahuannya kuat, azamnya tinggi, cita-citanya besar iaitu
kejayaan umat Islam.
Tidak ada istilah kepentingan diri dalam kamus hidupnya.
Hidup matinya ikhlas untuk Allah SWT, Rasul-Nya
dan Islam. Bukan penghargaan yang diharapkan tetapi
harga diri. Bukan penghormatan yang diidamkan tetapi
penuh terhormat. Bukan dipuji, dipuja dan dipermuliakan
yang diinginkan tetapi hidup dengan kemuliaan.
Firman Allah SWT:
Terjemahannya: “Kemuliaan itu ada pada Allah,
pada Rasul-Nya dan pada orang mukmin.....”
Pegangan hidupnya adalah seperti yang disabdakan
oleh Rasulullah SAW:
Terjemahannya: “Umat terdahulu selamat (berjaya)
kerana teguhnya keyakinan dan zuhud. Dan
umat terakhir kelak akan binasa kerana bakhil (harta
dan jiwa) dan tiada cita-cita.” (Riwayat Abi Ad
Dunya)
Roh manusia dalam keadaan tersendiri tanpa jasad
sangat mengenal Allah SWT. Namun hati atau roh itu tetap
mampu mengenal Allah SWT seperti asalnya apabila
bersungguh-sungguh menolak tuntutan nafsu dan syaitan.
Apabila hati itu bersih dari pengaruh nafsu dan syaitan
maka ianya kembali terbuka pandang-tembus mengenal
Allah SWT seperti asal fitrah kejadian roh itu.
Roh yang mengenal Allah SWT, yang benar-benar
merasai kebesaran dan keagungan Allah SWT ini yang
disifatkan oleh Allah SWT dalam firman-Nya:
Terjemahannya: “Hai jiwa yang tenang. Kembalilah
kepada Tuhanmu dengan hati yang puas lagi
diredhai-Nya. Maka masuklah ke dalam jamaah
hamba-hamba-Ku. Dan masuklah ke dalam syurga-
Ku.” (Al- Fajr: 27-30).
Umat Islam mesti benar-benar memahami hakikat
bahawa segala jenis kemungkaran, maksiat, kejahatan dan
gejala negatif berpunca dari nafsu yang liar. Nafsu tidak
boleh ditundukkan dengan undang-undang, peraturan dan
hukuman. Nafsu tidak dapat dikalahkan oleh segala usaha
lahir seperti membesarkan otot-otot. Otot-otot yang pejal
membenjol serta keras dan padat tidak akan dapat mengekang
hawa nafsu.
Misalnya, dunia hari ini menghadapi fenomena berleluasanya
gejala negatif terutamanya golongan remaja. Tiada
apa yang silap dengan kajian, perancangan, program dan
aktiviti yang begitu banyak. Tenaga, masa dan wang ringgit
begitu besar sebagai peruntukan untuk mencegah dan
membendung gejala negatif. Namun hasilnya sangatlah
mengecewakan.
Buatlah apa pun program dan aktiviti. Jika tidak menjurus
kepada peningkatan iman hingga ke taraf iman ‘Ayan,
selagi itu tidak akan berhasil mencegah dan membendung
gejala negatif. Buatlah kajian seberapa teliti dan terperinci
diiringi pula dengan perancangan jangka pendek dan
jangka panjang. Seandainya itu semua tidak ada langsung
berkaitan dengan soal spiritual, rohaniah, mengekang nafsu,
selagi itu tidak akan membawa sebarang penyelesaian
yang konkrit dan berkesan.
Kerakusan nafsu tidak dapat dikalahkan dengan memanjat
gunung, bersampan, berakit dan berkayak, berenang,
bersilat, berjogging dan bersukan. Semua aktiviti ini
hanyalah memejalkan otot badan. Nafsu bersifat rohani.
Apabila nafsu terdorong untuk menagih dadah, ianya tidak
dapat ditangkis atau ditepis dengan langkah atau buah silat
dan lain-lain.
Hukuman pula hanyalah jalan keluar terakhir dan
bukan penyelesaian yang berkesan. Hukuman sama saja
seperti orang yang takutkan harimau. Masuk di kawasan
yang dikenal pasti ada harimau, tidak mencemaskan
sekiranya seseorang itu memiliki apa saja alat yang memungkinkan
dia menewaskan harimau itu. Ertinya masih
ada peluang untuk bebas dan terlepas dari terkaman harimau.
Tidak menghairankan sekalipun ramai yang sudah
dihukum mati kerana mengedar dadah, namun dadah tetap
terus beredar di pasaran secara meluas. Ini menunjukkan
adanya mereka yang berjaya mengelakkan diri dari ditangkap
oleh pihak berkuasa.
Mati itu sendiri hanya ditakuti oleh orang beriman. Ini
adalah kerana orang beriman tahu dan dapat merasakan
betapa dahsyat peristiwa mati dan selepas itu. Orang mukmin saja yang bimbang terhadap kegemparan mati dan
akhirat. Bagi orang yang tidak beriman, mati itu hanya
sekadar satu peristiwa yang bakal dilalui oleh semua orang.
Mati bagi mereka berakhirlah segala persoalan hidup. Tidak
lebih dari itu. Sebab itu mereka tidak menjadikan mati itu
sebagai ubat untuk menghindarkan diri dari kemungkaran.
Hanya orang beriman saja yang yakin dan berpegang kepada
sabda Rasulullah SAW:
Terjemahannya: “Cukuplah mati sebagai penasihat.”
Mati itu sendiri hanya berkesan mengingatkan orang
beriman. Bagi orang yang tidak beriman, hukuman mati
itu hanya bersifat menamatkan kerja-kerja jahat yang
dilakukannya.
Kerakusan nafsu hanya mampu ditundukkan oleh
iman. Iman pula mestilah pada kategori iman ‘Ayan. Iman
‘Ayan inilah ubat paling berkesan dalam menangani gejala
negatif.
Sekiranya umat Islam terutamanya pemimpin masyarakat,
para pejuang, pendakwah, warga pendidik dan seluruh
ibubapa benar-benar prihatin terhadap segala masalah
umat Islam, hendaklah kembali kepada usaha ikhtiar yang
benar-benar tepat. Natijah dari ketepatan itulah nanti Allah SWT datangkan kejayaan dan kemenangan kepada umat.