Allah SWT Membela Orang Bertaqwa
Allah SWT, Zat Yang Maha Agung, Maha Berkuasa ke
atas tiap-tiap sesuatu. Seluruh makhluk dalam genggaman-Nya. Dialah yang menentukan tiap-tiap sesuatu.
Tidak bergerak dan diam sesuatu melainkan dengan kehendak
dan izin-Nya.
Dalam siri Perutusan Penting 3 : Untuk Semua Rakyat Dan Pemimpin UMNO Malaysia "Kekuasaan Allah" telah dinyatakan bahawa umat Islam perlu berusaha, berikhtiar bersungguh-sungguh
sebagai menghadirkan sebab untuk Allah SWT mengurniakan
kekuatan, kejayaan dan kemenangan. Untuk Allah
SWT datangkan hasil itu pula mestilah bertepatan dengan
sunnah-Nya atau ketentuan-Nya. Segala bentuk, cara dan
kaedah sebagai sebab-musabab yang bertepatan itu pula,
semuanya telah ditempuh dan dilalui oleh para Rasul khususnya
Rasulullah SAW. Ertinya apabila umat memilih jalan
lain, natijahnya juga akan menjadi lain. Oleh itu, umat Islam
mesti menolaknya dan kembali mengikut jejak langkah
umat terdahulu yang telah berjaya.
Dalam siri Perutusan Penting 3 : Untuk Semua Rakyat Dan Pemimpin UMNO Malaysia "Kekuatan Iman - Akar Tunjang" dinyatakan mengenai kejayaan yang
bakal diperolehi atas faktor iman. Iaitu sekurang kurangnya
pada kategori iman ‘Ayan. Iman itu ibarat enjin kereta.
Kalau rendah kuasa kudanya, maka kuranglah lajunya,
kurang kuat dan kurang gagah untuk membawa beban
yang berat. Atau kurang lasak untuk berfungsi pada keadaan
yang lebih banyak halangan. Enjin yang berkuasa
kuda rendah ini lazimnya dipasang kepada kereta yang
bersaiz kecil. Andainya enjin rosak, kereta itu langsung
tidak boleh berjalan.
Iman ‘Ayan mampu memacu umat ini menjadi umat
yang gigih dalam memikul beban perintah Allah SWT yang
berupa berbagai makrufat. Iman ‘Ayan juga merupakan
benteng kukuh melindungi umat dari terjebak dan terjerumus
kepada berbagai anasir negatif, kemungkaran dan
kemaksiatan. Kesimpulan mudah ialah iman‘Ayan menjadikan
seseorang itu positif dan terhakis segala yang negatif.
Iman ‘Ayan juga menjadikan seseorang itu memiliki kekuatan
jiwa – gigih, kuat cita-cita, tahan uji serta sanggup
berkorban.
Kalau dalam soal iman itu ianya berkait langsung
dengan sikap dan amalan manusia itu sendiri, taqwa pula
merupakan faktor yang lebih halus dan seni. Orang bertaqwa
sudah pasti beriman. Namun orang beriman belum
pasti memiliki sifat taqwa.
Taqwa adalah faktor paling utama dalam memperolehi
bantuan Allah SWT. Bantuan Allah SWT kepada orang
bertaqwa ini dalam berbagai bentuk yang tidak diketahui
oleh manusia. Dan lazimnya bentuk bantuan yang Allah
SWT datangkan itu mengikut keperluan semasa atau
mengikut peranan seseorang. Ertinya bantuan Allah bagi
orang yang bertaqwa itu berbeza menurut keperluan dan
peranan semasa. Bagi pendakwah yang bertaqwa, bantuan
yang Allah turunkan berbeza dengan pemimpin yang
bertaqwa. Dan berbeza pula dengan seorang ahli perniagaan
atau seorang pendidik.
Allah SWT permudahkan segala urusan orang yang
bertaqwa. Sedikit berbuat, membawa hasil yang segera dan
berjaya. Apatah lagi kalau berusaha bersungguh-sungguh
dan banyak berbuat. Oleh yang demikian sangat dituntut
agar dalam berusaha dan berikhtiar itu mestilah turut
disertai dengan ketaqwaan.
Misalnya, seorang peniaga yang hanya berusaha mungkin
mendapat untung mengikut sifir perniagaan biasa.
Manakala peniaga bertaqwa memperolehi keuntungan
berlipat ganda. Keuntungan berlipat ganda itu bukan
semestinya dalam bentuk duit. Boleh jadi keuntungan yang
diperolehi sama saja dengan orang lain. Tetapi bezanya,
wang itu terselamat kerana anaknya sentiasa sihat, wangnya
tidak membazir, keretanya jarang rosak, simpanan
Tabung Hajinya banyak, duitnya juga sering tersalur ke arah
amal jariah atau kepada berbagai bentuk kebajikan.
Seorang pendakwah bertaqwa pula, ilhamnya atau
ideanya mencurah-curah, penyampaiannya berhikmah dan
menarik, pendengar mudah lembut hati mendengar syarahannya,
mendatangkan keyakinan, hati pendengar
mudah terdorong untuk beramal. Biar pun dalam keadaan
penentangan yang banyak, namun orang ramai terus
mahukannya.
Pendakwah yang tidak bertaqwa pula, dia sendiri
memaksa diri memerah otak mencari dan mengumpulkan
bahan dakwah. Dalam menjalankan kerja dakwah juga dia
merasa jemu dan terasa sukar. Pendengar juga turut merasa
jemu. Walaupun bahasan dan hujahnya menarik dan
mampu mengumpul ramai pendengar, namun tidak punya
dorongan untuk menginsafkan dan membawa perubahan
kepada masyarakat. Memanglah semua orang tahu hakikatnya
perubahan itu dari Allah SWT. Namun Allah SWT jika
hendak datangkan perubahan juga mestilah bersebab.
Ketaqwaan para sahabat sehingga dijamin oleh Allah
SWT dalam firman-Nya:
Terjemahannya: “Jika ada dua puluh orang yang
sabar di antara kamu, nescaya mereka dapat mengalahkan
dua ratus orang musuh. Dan jika ada seratus
orang (yang sabar) di antara kamu, mereka dapat
mengalahkan seribu daripada orang kafir, disebab-
kan orang-orang kafir itu kaum yang tidak mengerti.”
(Al Anfal: 65)
Peperangan Badar menyaksikan 313 para sahabat
mengalahkan 1000 orang musuh. Inilah jaminan Allah
dalam firman-Nya:
Terjemahannya: “Allah menjadi pembela kepada
orang yang bertaqwa.” (Al-Jaatsiyah: 19)
Dan firmanNya lagi:
Terjemahannya: “Barangsiapa yang bertaqwa
kepada Allah nescaya Dia akan mengadakan bagi
mereka jalan keluar. Dan memberi mereka rezeki dari
arah yang tiada disangka-sangka.”
(At-Talaq: 2-3)
(At-Talaq: 2-3)
Dengan ketaqwaan mereka itu, orang lain turut menerima
habuan, percikan dan limpahan berkat.
“Wabihim yunsarun.” Dengan sebab mereka itu maka
diturunkan bantuan.
Firman Allah SWT:
Terjemahannya: “Negara yang aman makmur dan
mendapat keampunan Allah.” (Saba’: 15)
Berkat dari ketaqwaan Sayidina Umar Ibnu Abdul Aziz
r.a, maka kambing dan serigala boleh bergaul bersamasama.
JANJI ALLAH SWT KEPADA ORANG BERTAQWA
A Keistimewaan Taqwa Di Dunia
1. Allah SWT bebaskan dari kesusahan dan memperolehi
rezeki.
Firman Allah SWT:
Terjemahannya: “Barangsiapa yang bertaqwa
kepada Allah nescaya Dia akan mengadakan baginya
jalan keluar. Dan memberinya rezeki dari arah
yang tiada disangka-sangka.” (At-Talaq: 2-3)
2. Allah SWT mempermudahkan segala urusan.
Firman Allah SWT:
Terjemahannya: “Dan barangsiapa yang bertaqwa
kepada Allah, nescaya Allah menjadikan baginya
kemudahan dalam urusannya.” (At-Talaq: 4)
3. Allah SWT mempermudahkan memperolehi ilmu.
Firman Allah SWT:
Terjemahannya: “Dan bertaqwalah kepada Allah;
Allah mengajarmu; dan Allah Maha Mengetahui
segala sesuatu.” (Al-Baqarah: 282)
4. Allah SWT mengasihinya.
Firman Allah SWT:
Terjemahannya: “Sebenarnya siapa yang menepati
janji (yang dibuatnya) dan bertaqwa, maka sesungguhnya
Allah menyukai orang-orang yang bertaqwa.”
(Ali Imran: 76)
5. Allah SWT membela dan membantunya.
Firman Allah SWT:
Terjemahannya: “Allah adalah pelindung orangorang
bertaqwa.” (Al-Jaatsiyah: 19)
6. Allah SWT buka pintu keberkatan.
Firman Allah SWT:
Terjemahannya: “Jikalau sekiranya penduduk
negeri-negeri beriman dan bertaqwa, pastilah Kami
akan melimpahkan kepada mereka barakah dari langit
dan bumi.” (Al-A’raaf: 96)
7. Allah SWT terima amalan.
Firman Allah SWT:
Terjemahannya: “Sesungguhnya Allah hanya menerima
(korban) dari orang-orang yang bertaqwa.”
(Al-Maidah: 27)
8. Dipelihara Allah SWT dari tipu daya musuh lahir dan
batin.
Firman Allah SWT:
Terjemahannya: “Jika kamu bersabar dan bertaqwa,
nescaya tipu-daya mereka sedikit pun tidak
mendatangkan kemudaratan kepadamu. Sesungguhnya
Allah mengetahui segala apa yang mereka
kerjakan.” (Ali Imran: 120)
Firman Allah SWT:
Terjemahannya: “Sesungguhnya orang-orang
yang bertaqwa bila mereka ditimpa was-was dari
syaitan, mereka ingat kepada Allah, maka ketika itu
juga mereka melihat kesalahan-kesalahannya.” (Al
A’raaf: 201)
9. Allah SWT beri khabar gembira (mubasyirah).
Firman Allah SWT:
Terjemahannya: “Ingatlah, sesungguhnya wali-wali
Allah itu, tidak ada kekhuatiran terhadap
mereka dan tidak (pula) mereka bersedih hati. (Iaitu)
orang-orang yang beriman dan mereka selalu
bertaqwa. Bagi mereka berita gembira di dalam kehidupan
di dunia dan (dalam kehidupan) di akhirat.
Tidak ada perubahan bagi kalimat-kalimat (janjijanji)
Allah. Yang demikian itu adalah kemenangan
yang besar.” (Yunus: 62-64)
10. Allah SWT pelihara zuriat
Firman Allah SWT:
Terjemahannya: “Dan hendaklah takut kepada
Allah orang-orang yang seandainya meninggalkan
di belakang mereka anak-anak yang lemah, yang
mereka khuatir terhadap (kesejahteraan) mereka.
Oleh sebab itu, hendaklah mereka bertaqwa kepada
Allah dan hendaklah mereka mengucapkan perkataan
yang benar.” (An Nisa’: 9)
Firman Allah SWT:
Terjemahannya: “Adapun dinding rumah itu adalah
kepunyaan dua orang anak muda yang yatim
di kota itu, (dan di bawahnya) ada harta benda simpanan
bagi mereka berdua, sedang ayahnya adalah
seorang yang soleh, maka Tuhanmu mengkehendaki
agar mereka sampai kepada kedewasaannya dan
mengeluarkan simpanannya itu, sebagai rahmat
dari Tuhanmu; dan bukanlah aku melakukannya
menurut kemahuanku sendiri. Demikian itu adalah
tujuan perbuatan-perbuatan yang kamu tidak dapat
sabar terhadapnya.” (Al-Kahfi: 82)
11. Allah SWT selamatkan dari bencana.
Firman Allah SWT:
Terjemahannya: “Dan adapun kaum Tsamud maka
mereka telah pun Kami beri petunjuk tetapi mereka
lebih menyukai buta (kesesatan) dari petunjuk
itu. Maka mereka disambar petir azab yang menghinakan
disebabkan apa yang telah mereka kerjakan,
Dan Kami selamatkan orang-orang yang beriman
dan mereka adalah orang-orang yang bertaqwa.”
(Fusshilat: 17-18)
12. Allah SWT pelihara dari kebatilan.
Firman Allah SWT:
Terjemahannya: “Hai orang-orang yang beriman,
jika kamu bertaqwa kepada Allah, nescaya Dia akan
memberikan kepadamu furqan dan menghapuskan
segala kesalahan-kesalahanmu dan mengampuni
(dosa-dosa) mu. Dan Allah mempunyai kurnia yang
besar.” (Al-Anfaal: 29)
B Keistimewaan Taqwa Di Akhirat
1. Allah SWT padamkan dosa.
Firman Allah SWT:
Terjemahannya: “Itulah perintah Allah yang diturunkan-
Nya kepada kamu, barangsiapa yang bertaqwa
kepada Allah nescaya Dia akan menutupi
kesalahan-kesalahannya dan akan melipatgandakan
pahala baginya.” (At-Talaq: 5)
Firman-Nya lagi:
Terjemahannya: “Dan sekiranya ahli kitab beriman
dan bertaqwa, tentulah Kami tutup (hapus)
kesalahan-kesalahan mereka dan tentulah Kami
masukkan ke dalam syurga-syurga yang penuh kenikmatan.”
(Al-Maidah: 65)
Firman Allah SWT:
Terjemahannya: “Dan tidak ada seorangpun daripadamu,
melainkan mendatangi neraka itu. Hal itu
bagi Tuhanmu adalah suatu kemestian yang sudah
ditetapkan. Kemudian Kami menyelamatkan orangorang
yang bertaqwa dan membiarkan orang-orang
yang zalim di dalam neraka dalam keadaan berlutut.”
(Maryam: 71-72)
2. Allah SWT tinggikan darjat.
Firman Allah SWT:
Terjemahannya: “Kehidupan dunia kelihatan indah
bagi orang kafir sehingga mereka memandang
rendah kepada orang beriman, tetapi orang yang
bertaqwa adalah lebih tinggi daripada mereka di hari
kiamat.” (Al Baqarah: 212)
3. Allah SWT wariskan syurga.
Firman Allah SWT:
Terjemahannya: “Itulah syurga yang akan Kami
wariskan kepada hamba-hamba Kami yang selalu
bertaqwa.” (Maryam: 63)
Firman Allah SWT:
Terjemahannya: “Dan bersegeralah kamu kepada
ampunan dari Tuhanmu dan kepada syurga yang
luasnya seluas langit dan bumi yang disediakan
untuk orang-orang yang bertaqwa.” (Ali Imran:
133)
Firman Allah SWT:
Terjemahannya: “Sesungguhnya bagi orangorang
yang bertaqwa (disediakan) syurga-syurga
yang penuh kenikmatan di sisi Tuhan-Nya.” (Al-
Qalam: 34)
4. Allah SWT dekatkan syurga.
Firman Allah SWT:
Terjemahannya: “Dan dekatkanlah syurga itu
kepada orang-orang yang bertaqwa pada tempat
yang tiada jauh (dari mereka).” (Al-Qaf: 31)
Firman Allah SWT:
Terjemahannya: “(Ingatlah) hari (ketika) Kami mengumpulkan
orang-orang yang bertaqwa kepada
Tuhan yang Maha Pemurah sebagai perutusan yang
terhormat.” (Maryam: 85)
5. Allah SWT sediakan syurga bertaraf tinggi.
Firman Allah SWT:
Terjemahannya: “Ini adalah kehormatan (bagi
mereka). Dan sesungguhnya bagi orang-orang yang
bertaqwa benar-benar (disediakan) tempat kembali
yang baik.” (Shaad: 49)
Firman Allah SWT:
Terjemahannya: “Sesungguhnya orang-orang
yang bertaqwa mendapat kemenangan.”
(An-Naba’: 31)
(An-Naba’: 31)
6. Allah SWT tambat hati sesama mereka.
Firman Allah SWT:
Terjemahannya: “Teman-teman akrab pada hari
itu sebahagiannya menjadi musuh bagi sebahagian
yang lain kecuali orang-orang yang bertaqwa.” (Az-
Zukhruf: 67)
Firman Allah SWT:
Terjemahannya: “Sesungguhnya orang-orang
yang bertaqwa itu berada dalam syurga (tamantaman)
dan (di dekat) mata air-mata air (yang
mengalir). (Dikatakan kepada mereka): Masuklah
ke dalamnya dengan sejahtera lagi aman. Dan Kami
lenyapkan segala rasa dendam yang berada dalam
hati mereka, sedang mereka merasa bersaudara
duduk berhadap-hadapan di atas dipan-dipan.” (Al-
Hijr: 45-47)
7. Allah SWT kumpulkan mereka bersama-sama.
Firman Allah SWT:
Terjemahannya: “Dan orang-orang yang bertaqwa
kepada Tuhan dibawa ke dalam syurga berombongrombongan
(pula). Sehingga apabila mereka sampai
ke syurga itu sedang pintu-pintunya telah terbuka
dan berkatalah kepada mereka penjaga-penjaganya:
Kesejahteraan (dilimpahkan) atasmu, berbahagialah
kamu! Maka masukilah syurga ini, sedang kamu
kekal di dalamnya.” (Az Zumar: 73)
Semenjak dulu, inilah faktor yang membawa kepada
bantuan Allah SWT di dalam segala usaha ikhtiar umat
Islam. Terutamanya di kalangan para sahabat. Allah SWT
buka pintu hati manusia sehingga mudah menerima kebenaran,
mudah menerima Islam, mudah dalam perjuangan,
Allah SWT buka laluan kepada perkembangan Islam yang
pesat. Allah buka laluan dengan didatangkan para pendokong
yang berkemampuan membangunkan umat.
Allah SWT buka pintu kebaikan seluas-luasnya. Allah SWT datangkan
rasa berani yang luarbiasa kepada umat Islam dan
rasa ketakutan yang amat sangat kepada para penentang.
Biarpun Rasulullah SAW sendiri hingga patah giginya,
dibaling batu hingga berdarah, namun ada saja jalan keluar
yang Allah berikan sehingga 23 tahun berjaya menguasai
Jazirah Arab.
Di zaman tabiin di mana golongan taqwa masih ramai
dari tahap pemimpin hingga rakyat biasa, maka Allah SWT
buka pula pintu ilmu pengetahuan dalam bidang kehidupan.
Baghdad sebelum diranapkan oleh kaum Monggol
merupakan tempat terkumpulnya kitab para ulama yang
terlalu banyak. Ketika Barat melalui “Dark-Ages”, Islam
pula sedang pesat berkembang dengan berbagai penemuan
baru dalam ilmu pengetahuan. Padamnya “Dark-Ages”
Barat bermula bila mereka mempraktikkan berbagai ilmu
yang diperolehi hasil dari penjajahan ke wilayah Islam
terutamanya Sepanyol.
Hasil bantuan Allah SWT sangat mengkagumkan dunia
hingga segala kemajuan teknologi hari ini bertitik tolak dari
penemuan berbagai ilmu oleh para ulama dan saintis Islam,
tetapi itu semua telah berlalu, telah menjadi bukti dan fakta
sejarah. Telah berlalu satu zaman di mana umatnya asyik
dengan Allah SWT dan merindui akhirat.
Berlalu juga satuzaman yang telah Allah SWT curahkan segala-galanya
kerana kebanyakan umatnya bertaqwa.
Kini cuma ada zaman di mana umat Islam silau dengan pantulan cahaya
Barat yang bukan cahaya hakiki. Cahaya kebenaran itu
umpama matahari. Mengapa perlu silau dengan hanya
pantulan cahaya itu sedangkan cahaya matahari tidak
pernah padam. Ini kerana umat Islam sudah tidak bertaqwa.
Bila tidak bertaqwa, hati menjadi lemah dan mudah
menyerah kepada keadaan lantas melupai Allah SWT. Hati
tidak bergantung kepada Allah lantas Allah SWT melupainya.
Sepertimana tiada satu kuasa yang boleh menahan
apabila Allah SWT kehendaki umat Islam berjaya, begitu
jugalah tidak berdaya sebarang kuasa untuk menebus
kekalahan dan kehinaan apabila Allah SWT kehendaki
berlaku kepada umat Islam. Kedudukan taqwa memang
penting bagi umat Islam. Sebab itu ia menjadi rukun
khutbah. Setiap minggu peringatan taqwa dilaungkan oleh
khatib kepada umat Islam di seluruh dunia. Namun
kepentingan taqwa itu nampaknya bukan sahaia tidak
dihayati malah kurang difahami pengertiannya oleh umat
Islam. Pengertian yang tidak pernah ditinggalkan dan
diulang-ulang setiap Jumaat hanyalah “Dengan mengerjakan
segala suruhan dan meninggalkan segala larangan.”
Oleh kerana pengertian ini tidak mengandungi roh atau
tidak membangkitkan pengertian yang mendalam, maka
jadilah ianya sesuatu yang hambar dan tidak bermanfaat. Sedangkan pengertian taqwa lebih dari itu.
Taqwa berasal dari perkataan Waqa yang bermaksud
pelihara. Orang yang bertaqwa ialah orang yang sangat
memelihara hati (roh) dengan rasa kehambaan yang sangat
mendalam dan rasa berTuhan yang sangat tinggi. Gabungan
rasa kehambaan dan rasa berTuhan itu sekaligus mendorong
ia agar sangat memelihara syariat, berakhlak dan
beradab dalam segala urusan. Sehingga perkara yang seniseni
dalam kehidupan pun sangat dipelihara.
Apabila terlalu sangat memelihara rasa kehambaan dan
rasa berTuhan, sekaligus memelihara pula urusan kehidupan
dengan bersyariat, berakhlak dan beradab sopan,
maka menjadikan dia sebagai “orang Allah SWT”. Maka
Allah SWT pula memelihara, membela dan menjaganya
dalam segala urusan. Kerana berada di dalam pemeliharaan
Allah SWT yang Maha Sempurna itulah maka kehidupan
orang bertaqwa kelihatan luar dari kebiasaan orang lain,
seperti yang telah diperjelaskan sebelum ini berdasarkan
dalam banyak firman Allah SWT.
ASAS TAQWA
Asas kepada sifat taqwa itu ialah rasa kehambaan yang
sungguh mendalam. Rasa kehambaan, di antaranya merasai
serba serbi dhaif, lemah, hina, lalai dan leka di sisi Allah
SWT. Seseorang yang dapat benar-benar merasai bahawa
dirinya dimiliki Allah. Dia tidak punya apa-apa.
Dirinya sebagai hamba yang lemah itu sangat terdedah
kepada berbagai kerosakan dan cacat cela. Tiada daya, tiada
upaya, tidak mampu walaupun untuk menahan sehelai
rambut dari beruban. Demikian juga perubahan peringkat
usia dan kematian. Tidak mampu hendak berbuat menurut
kehendak sendiri. Tidak mahu ditimpa sakit, ianya datang
juga sekali-sekala. Inginkan kesembuhan segera, doktor
juga tidak mampu berbuat demikian.
Inginkan kaya-raya dan hidup senang, sedikit sahaja
orang yang berjaya memperolehinya. Bencikan musibah
dan mala petaka, ianya datang juga tanpa diduga. Orang
yang disayangi kadang-kadang hilang secara tiba-tiba.
Harta-benda yang dikumpul musnah secara sekelip mata.
Malah alam semesta ini pun dengan penuh sedar akan
hancur lumat tanpa bersisa. Kita punya kehendak, Allah
SWT pun punya kehendak. Kehendak Allah SWT juga yang
pasti berlaku.
Menyedari hakikat inilah maka rasa kehambaan yang
mendalam itu menjadikan hati penuh pasrah, merintih,
mengharap dan mendambakan setiap sesuatu itu hanya
dari Allah SWT. Andainya berlaku keberhasilan, maka itu
juga sebenarnya atas kehendak Allah SWT jua. Jika dipuji,
itu sebenarnya kerana Allah SWT gerakkan orang berbuat
demikian. Bila dikeji juga adalah kerana Allah SWT
gerakkan hati orang berbuat demikian yang dianggapnya
sebagai kifarah.
Andainya Allah SWT pilih untuk ditinggikan kedudukan
di dunia sebagai khalifah atau pemimpin, itu tidak
menghilangkan rasa kehambaannya. Perbezaannya ialah
ia terpaksa memikul tanggungjawab dan beban yang lebih
banyak. Itu pun dia mengharapkan agar tanggungjawab
atau jawatan itu menjadi saluran untuk berbakti kepada
Allah SWT. Tidak lebih dari itu, dan tetap dirasai sama
sahaja dirinya dengan petani dan nelayan yang menjadi
saluran pahala bagi mereka.
CIRI-CIRI KETAQWAAN
1. Ingat dua perkara
Pertama: Kebaikan, jasa dan budi orang kepada kita
perlu diingati selalu dan sekiranya berpeluang maka
eloklah disebut-sebut dan dibalas walaupun tidak setimpal
dengan apa yang kita perolehi. Lebih-lebih lagi perlu
diingati, disyukuri, dihitung dan dibilang segala limpah
kurnia Allah SWT, nikmat dari Allah SWT yang tidak
terhingga.
Firman Allah SWT:
Terjemahannya: “Dan andainya kamu hendak
hitung nikmat Allah SWT nescaya tidak terhitung.”
(Surah Ibrahim: 34)
Terjemahannya: “Dan terhadap nikmat Tuhanmu
maka hendaklah kamu menyebut-nyebutnya
(sebagai tanda bersyukur).” (Adh-Dhuha: 11)
Bagaimana hati kecil kita rasai andainya ada orang yang
selalu menolong, membantu, memberi, berbudi dan berjasa
kepada kita. Tentulah hati merasa terhutang budi dan
berterima kasih. Begitulah fitrah kita merasakan memang
wajar berterima kasih terhadap orang tersebut. Tentulah
terhadap Allah SWT lebih-lebih lagi patut merasakan demikian
kerana rahmat dan nikmat Allah SWT tidak terhingga.
Memang patut mentaati Allah, bersyukur kepada Allah
SWT melalui amal kebajikan. Biarpun segala amalan itu
tidak mungkin setimpal dengan kurnia Allah SWT.
Sebagai menzahirkan tanda kehambaan serta kesyukuran
maka Rasulullah SAW bangun malam menunaikan
sembahyang hingga bengkak kaki kerana lamanya berdiri.
Sedangkan Rasulullah SAW adalah maksum dan dijamin
syurga oleh Allah SWT. Bagi orang yang merasai dirinya
hamba dan mensyukuri Allah SWT, amal ibadat bukan soal
syurga atau balasan pahala. Sedangkan nikmat sebelah
mata pun tidak akan setimpal sekiranya seorang hamba itu
hidup sejuta tahun dengan terus menerus beramal tanpa
berhenti.
Cuba kita perhatikan secara lebih halus, teliti dan
berseni, betapa tidak sedetik pun hidup ini tanpa nikmat
Allah SWT, khususnya segala pemberian atau kurniaan
Allah SWT yang tanpa diminta. Adanya kita tanpa diminta.
Adanya hati, akal, nafsu dan perasaan tanpa diminta. Allah
SWT sediakan pula Iman dan Islam tanpa kita minta. Allah
SWT bentangkan seluruh alam semesta ini tanpa kita minta.
Kelazatan bersuami isteri, lidah yang dapat merasai jutaan
jenis rasa, keseronokan dan rasa indahnya kehidupan ini
bukan kita yang menciptanya. Semua itu sangat besar
nilainya.
Ditambah lagi dengan berbagai nikmat yang kita
diizinkan mencarinya. Walaupun nilainya terlalu kecil, yang
kadang-kadang dapat dan kadang-kadang gagal. Namun
itu semua adalah anugerah Allah SWT juga. Orang yang
bertaqwa tidak risau dan tidak menghabiskan waktunya
memburu nikmat yang diminta dan dicari kerana nilainya
terlalu kecil. Andainya tidak memilikinya tidak sampai
kecewa, putus asa dan melupai atau derhaka kepada Allah
SWT.
Kedua: Kesalahan kita kepada orang lain hendaklah
sentiasa diingati dan memohon maaf kepada orang tersebut.
Mengingati selalu tentang kesalahan diri itu agar tidak
mengulangi kesalahan yang sama. Rasa bersalah itu sangat
penting kerana itulah yang mendorong seseorang meminta
maaf. Secara semulajadinya manusia ini, andainya kesalahan
yang dilakukan, tidak memohon maaf maka dia sebenarnya
sedang menghimpun seribu penderitaan dijiwanya.
Apabila memohon maaf dan dimaafkan maka terasa tenang
seolah-olah duri yang sudah tercabut dari daging.
Dosa-dosa dan kederhakaan kepada Allah SWT lebihlebih
lagi perlu diingati dan dihitung selalu. Mengiringi
ingatan kepada dosa itulah yang mendorong kepada bertaubat.
Andaikan setiap hari kita berbuat sepuluh dosa,
setahun ertinya berjumlah 3600 dosa. Bagaimana kalau dosa
itu dikira dari usia 15 tahun dan hidup pada usia 65 tahun.
Ini bererti dosa kita berjumlah 180,000.
Pernahkah kita menghitung dosa?
Hampir tiada umat Islam yang mahu menghitung dosa harian. Kalaupun tidak
sampai ke peringkat menghitung satu persatu, alangkah
hebatnya umat Islam kalau mampu menghitung dosa
secara rangkuman. Iaitu dia merasakan dosanya terlalu
banyak seperti Imam Syafei yang merasakan dosanya
banyak bagai butiran pasir yang tak terkira banyaknya.
Inilah yang dikatakan hati orang bertaqwa.
2. Lupa dua perkara
Pertama: Di antara sifat buruk manusia ialah suka
membangga dan mengungkit budi dan jasa. Adakalanya
sampai ke peringkat satu penghinaan dan merendahkan
darjat manusia apabila penonjolan jasa dan kebaktian itu
terlalu berlebihan. Begitu jadinya di zaman manusia tidak
mementingkan maruah, penghormatan dan harga diri. Si
miskin meminta-minta, pihak yang memberi pula berbangga.
Kembalikan segala kebaikan dan amalan kepada Allah
SWT.
Amalan yang sedikit ini sebenarnya terlalu banyak
cacat-celanya. Amalan yang memang sedia jauh dari tahap
kesempurnaan itu dipadamkan pula oleh niat yang tidak
ikhlas serta ujub atau sum’ah. Oleh itu, lupakan saja sama
ada kebaikan kepada manusia dan lebih-lebih lagi segala
amal ibadah kepada Allah SWT. Rasakan seolah-olah tidak
beramal. Andainya datang juga lintasan dan kecenderungan
untuk mengingati amal kebaikan maka padamkan dengan
rasa kesyukuran kerana Allah SWT masih memberi pimpinan
dan kekuatan sehingga ‘sudi memanggil’ kita untuk
mentaatiNya.
Terjemahannya: “Tiada daya dan upaya kecuali
dengan pertolongan Allah SWT.” (Al Baqarah: 156)
Kedua: Di antara tanda kebaikan akhlak seseorang ialah
tidak berdendam kepada sesiapa pun. Walaupun terhadap
orang yang pernah melakukan kejahatan kepada dirinya.
Untuk tidak berbunga sebarang dendam di hati ialah
dengan cara melupakan terus segala perlakuan buruk orang
lain itu. Anggaplah seolah-olah tiada siapa yang bersalah
kepada kita. Melupakan kesalahan orang lain itu juga turut
menghasilkan hubungan berkekalan dengan siapa pun.
Dalam hubungan antara manusia dengan Allah SWT,
maka lebih-lebih lagilah patut kita melupai segala kesusahan,
ujian, musibah atau malapetaka yang menimpa kita.
Musibah dalam kehidupan manusia memang tidak dapat
dihindari. Ada yang ditimpakan secara individu seperti
sakit, kematian, kerugian, kemalangan, kegagalan dan
sebagainya. Kedapatan pula musibah yang dirasai dan
ditanggung bersama seperti banjir, kemarau, jerebu, ribut
taufan, penyakit berjangkit, kemelesetan ekonomi dan
seumpamanya.
Satu hakikat yang mesti kita akur dan akui bahawa
musibah hanya datang sekali-sekala dan bersifat sementara.
Tidak wajar kita selaku hamba terlalu keluh-kesah, mendongkol
dan menyebut-nyebut kesusahan yang datang sekali-
sekala itu. Sedangkan rahmat Allah SWT yang dilimpahkan
kepada makhluk-Nya sangat luas. Nikmat-Nya
yang kita kecapi tidak terhingga dan tidak putus-putus.
Alangkah tidak beradabnya kita apabila nikmat yang tidak
putus-putus itu sering dilupai dan tidak disebut langsung.
Manakala kesusahan yang bersifat sementara dan sekalisekala
itu yang terlalu sangat dipandang besar.
Kalau kita sendiri pun, tentu hati kecil kita merasa tidak
senang sekiranya anak yang dijagai dan dibelai dengan
penuh perhatian, tiba-tiba meradang kerana sedikit
kesulitan yang dialaminya. Tambahan pula kesulitan yang
menimpa hamba itu mempunyai banyak hikmah di sebaliknya.
Kadangkala tidak terjangkau oleh akal kita menyelami
yang tersirat di sebaliknya. Namun begitu, musibah
yang Allah SWT datangkan ada dua maksud iaitu sama
ada untuk penghapusan dosa atau kalau tidak berdosa
untuk peningkatan darjat di sisi Allah SWT. Ini hanya
tercapai dalam keadaan sabar dan redha menghadapinya
serta dilupainya seolah-olah tiada sebarang kesusahan yang
berlaku.
3. Menyukai apa yang disukai Allah SWT.
Memang menjadi pengalaman bersama iaitu kita akan
berbuat apa yang kita sukai. Malah dalam keadaan tertentu
kita sanggup tidak mempedulikan orang lain demi keasyikan
memberi tumpuan kepada apa yang kita sukai.
Seorang remaja yang menyukai seorang gadis sehingga
boleh ke peringkat tidak mengendahkan perasaan orang
lain termasuk ibubapanya. Seorang yang sangat mendalam
minat dan kesukaannya bermain burung pula, sehingga
kadangkala terabai anak isteri.
Bagi orang bertaqwa yang rasa kehambaannya sangat
mendalam, kesukaannya selari dengan kesukaan Allah
SWT dan Rasul-Nya. Orang yang tidak bertaqwa kesukaannya
caca merba, haru-biru, bercelaru dalam kekeliruan
sehingga tidak dapat dibezakan yang mana satu kesukaan
nafsu taraf rendah dan yang mana satu kesukaan Allah
SWT.
Untuk mencapai darjat taqwa, maka umat Islam patut
meletakkan kesukaannya selaras dengan kesukaan Allah
SWT. Semakin mendalam suka dan cintanya terhadap apa
yang dicintai Allah SWT, maka semakin tinggi taqwa
seseorang itu. Manifestasi dari kecintaan dan kesukaan itu,
maka orang bertaqwa melakukan apa sahaja perbuatan dan
amalan menurut apa yang disukai Allah SWT. la tidak
mengira atau tidak mempersoalkan sama ada sesuatu
amalan itu kecil atau besar. Baginya bukan soal kedudukan
hukum wajib atau sunat. Bukan soal ranting yang
dipandang remeh temeh oleh orang lain. Baginya itulah
kesukaannya kerana semata-mata sesuatu amalan itu
dicintai oleh Allah SWT.
Walaupun begitu, darjat taqwa itu disukat bukan pada
amalan itu sahaja tetapi terletak pada sejauhmana mendalamnya
rasa cinta kerana sesuatu dicintai Allah SWT.
Ertinya, kalau dua orang memakai serban yang kedudukannya
sunat, sama-sama berniat ikhlas tetapi nilai taqwa
seorang di antaranya akan menjadi lebih tinggi kerana kecintaan
yang amat sangat kepada sunnah Rasulullah SAW
itu kerana Allah SWT mencintainya.
Contoh yang paling masyhur mengenai perbezaan
kedudukan taqwa itu seperti pengorbanan Sayidina Abu
Bakar yang berkuantiti sedikit tetapi berhabis-habisan
hingga tiada lagi yang tinggal. Sedangkan Sayidina Umar
kuantitinya lebih banyak tetapi hanya separuh daripada
hartanya. Sedikit harta Sayidina Abu Bakar itu lebih tinggi
nilainya selain dari beliau sendiri kehabisan harta, ditambah
pula dengan mendalamnya kecintaan kepada pengorbanan
itu kerana dicintai oleh Allah SWT dan Rasul-Nya dengan
mengikrarkan bahawa cukup baginya Allah SWT dan Rasulullah
SAW.
Zaman para sahabat yang mengiringi Rasulullah SAW
masih merupakan zaman turunnya bantuan Allah. Allah
SWT membela dan membantu umat Islam dalam segala
aspek dan dalam berbagai bentuk. Ketika itu rata-rata para
sahabat sangat mementingkan taqwa. Mereka sangat menyukai
amalan taqwa itu. Bukannya soal mendapat pahala.
Malah kalau menurut kajian ilmiah mengenai hukumhakam,
zaman para sahabat masih belum ada penyusunan
kedudukan hukum-hakam itu secara tersusun. Sekalipun
para sahabat tahu membezakan sesuatu amalan itu fardhu
atau sunat, namun mereka mengamalkan keseluruhannya.
Mereka tidak mementingkan kedudukan fardhu atau sunat.
Mereka tidak mempersoalkan kategori fardhu atau sunat.
Mereka merasakan, sebagai seorang hamba perlu meletakkan
diri mereka selari dengan tuntutan dan kesukaan
Allah SWT.
Memang jelas mengapa umat kini tidak dibela dan
dibantu oleh Allah SWT kerana tidak layak dan tidak cukup
syarat. Bukan sahaja amalan sunat yang memang dipandang
remeh dan diperleceh begitu sahaja, malah amalan
fardhu pun terlalu culas, cuai dan sambil lewa. Tidak langsung
memperlihatkan sikap dan sifat kehambaan. Amalan
sunat pula lebih cenderung berpegang kepada kedudukan
“buat dapat pahala, tinggalkan tidak berdosa.” Dalam soal
sunat ini tidak ada pula sikap positif berbanding hal-hal
berkaitan keuntungan duniawi yang seringkali memilih
keuntungan walaupun sekiranya tidak dilakukan tidak
rugi.
Misalnya mengapa memilih bersikat rambut sedangkan
kalau dibiarkan tidak mengapa? Alasannya orang pandang
tidak elok. Mengapa memilih memakai alat solek bagi
wanita sedangkan kalau tidak dipakai tidak mendatangkan
apa-apa kerugian? Tidak memakai stokin dan tali leher pun
tidak menjadi apa-apa kerugian. Namun rata-rata berbuat
demikian untuk dipandang menarik. Mengapa perlu
berperabut dalam rumah? Malah kadang-kadang padat
memenuhi ruang rumah dengan berbagai perabut pilihan
yang dipandang istimewa. Berbuat perkara sunat itulah
yang menjadi sebab Allah SWT ‘pandang’ sebagai hamba
yang dikasihi dan sudi untuk membela umat.
Apa kaitannya kemenangan dalam peperangan denqan
sugi, saf sembahyang dan solat tahajjud. Namun inilah yang
berlaku apabila Sayidina Umar mendapati keadaan tenteranya
sesudah berminggu-minggu di medan perang tanpa
keputusan. Sepatutnya mengikut kelaziman, tentulah kelengkapan
perang, taktik dan kegigihan tentera yang perlu
dikaji selidik. Tetapi itulah yang menjadi punca bantuan
Allah SWT tidak datang lantaran sudah mula mengabaikan
sunnah Rasulullah SAW. Apalah yang diharapkan dari
umat yang sudah terlalu melihat nilai material dan fizikal
berbanding spiritual termasuk para pejuang Islam. Akhirnya,
berjuanglah dengan sekuat tenaga tanpa bantuan dari
Allah SWT. Dalam situasi demikian antara dua ‘platform’
ini, bertarung hanya bergantung kepada kekuatan lahiriah
sememangnya dari dulu umat Islam tidak berupaya mengatasi
musuh. Namun dalam keadaan serba-serbi kekurangan
itu pula, Allah SWT menzahirkan kekuasaan-Nya yang tidak
ada kuasa mampu melawan-Nya. Allah SWT memberi
kemenangan untuk umat Islam.
4. Membenci apa yang dibenci Allah SWT.
Sifat semulajadi fitrah manusia ialah menyisihkan apa
saja yang dibencinya. Sama ada bau, bunyi, rasa hatta orang
sekalipun. Sebab itu berlaku suami menceraikan isteri, isteri
lari meninggalkan suami dan anak-anak lari dari rumah.
Biasanya perkara yang dibenci itu tentunya yang tidak
menarik, buruk, busuk, tidak sedap atau mendatangkan
mudarat. Inilah kebiasaan fitrah manusia. Namun realitinya
banyak perkara yang sifatnya begitu namun masih tetap
disanjung, dipuja dan dicari oleh manusia. Misalnya, rokok
membahayakan kesihatan. Dadah mengsengsarakan men47
tal dan fizikal. Pembaziran merosakkan kehidupan. Hiburan
berlebihan melalaikan, membuang masa dan melenyapkan
daya penumpuan. Apatah lagi dosa dan maksiat
yang menjadikan seseorang itu mengalami tekanan jiwa
kerana ‘guilty conscious’.
Terjadi ini semua sangat bercanggah dengan fitrah.
Pelakunya menentang fitrahnya sendiri kerana dikuasai
kerakusan nafsu. Sememangnya fitrah secara bersendirian
tidak sepenuhnya berkemampuan menolak keinginan
nafsu. Ianya mesti disuburkan dengan rasa berTuhan yang
kuat, serta rasa kehambaan yang mendalam. Seorang
hamba kepada tuan tidak berbuat sesuatu yang ditegah dan
dibenci oleh tuannya. Maka begitulah hamba yang ingin
mencapai darjat taqwa yang tinggi sentiasa meletakkan
kebenciannya selari dan selaras dengan apa yang dibenci
Allah SWT.
Umat Islam terlalu berpegang kepada kategori hukum
hingga menghilangkan ketaqwaan. Misalnya, menganggap
remeh terhadap dosa kecil atas alasan Allah SWT gugurkan
melalui titisan air wudhuk. Tetapi kita tahukah apakah
dosa-dosa itu telah digugurkan. Sedangkan kuasa mutlak
adalah milik Allah SWT. Ini yang dikatakan ketiadaan rasa
kehambaan. Sedangkan Rasulullah SAW menegaskan
melalui sabda baginda:
Terjemahannya: “Jangan pandang kecilnya dosa,
tetapi pandanglah kepada siapa yang kamu derhakai.”
(Riwayat At Thausi).
Sayidina Umar Ibnu Khattab apabila melepaskan keberangkatan
tenteranya beliau berpidato, “Bertaqwalah
kepada Allah dan aku lebih takuti dosa kamu berbanding
musuh. Allah menangkan kamu kerana musuh itu derhaka
kepada Allah. Apabila kamu juga turut berdosa seperti
mereka, maka Allah lepaskan kamu. Yang akan menang
adalah siapa yang kuat di antara kamu.”
Selagi umat Islam tidak berusaha keras bertaubat dan
membersihkan diri dari dosa, maka selagi itulah jauh dari
sifat taqwa dan Allah SWT tidak menurunkan bantuan
kerana kederhakaan kepada Allah SWT. Allah SWT benci
kepada umat yang terlalu banyak berbuat dosa termasuk
perkara makruh. Kita semua tahu perbuatan makruh
walaupun tidak berdosa, namun Allah SWT membencinya.
Betapalah berleluasanya berbagai dosa dan maksiat di
kalangan umat.
Rasulullah SAW bersabda:
Terjemahannya: “Tiada seorang hamba ditimpa
musibah baik di atasnya maupun di bawahnya melainkan
sebagai akibat dosanya.” (Al Hadis)
Allah SWT berfirman:
Terjemahannya: “Musa berkata: Dan apakah (kamu
akan me1akukan itu) kendatipun aku tunjukkan
kepadamu sesuatu (keterangan) yang nyata?”
(Asy-Syu’araa: 30)
Mungkin sebahagian umat masih belum jelas bagaimana
pengaruh dosa bernatijahkan tidak datangnya
bantuan Allah SWT. Seringkali umat Islam bersandarkan
kepada logik. Lantaran tidak dapat dibuktikan dengan
logik, maka tidak diterimanya. Sedangkan bukan semua
perkara logik itu benar dan bukan semua perkara benar itu
logik. Sikap orang bertaqwa yang terbaik ialah menerima
apa-apa yang datang dari Allah SWT dan Rasul-Nya
sebagai kebenaran walaupun tidak dapat dilogikkan. Salah
satu peringatan Rasulullah SAW mengenai bantuan Allah
SWT ialah dalam sabda Baginda SAW:
Terjemahannya: “Tiada suatu yang menolak takdir
kecuali doa, dan tiada yang menambahkan umur
kecuali kebajikan. Sesungguhnya seseorang diharamkan
rezeki baginya disebabkan dosa yang dilakukannya.”
(Riwayat Tirmizi dan Hakim)
Rezeki bukan hanya harta benda tetapi termasuk ilmu,
kesejahteraan dan kedamaian. Dosa menjadi sebab terhalang
dari turunnya rezeki daripada Allah SWT.
Bagaimana kuatnya pengaruh membenci apa yang
dibenci Allah SWT, mari kita lihat sabda Rasulullah SAW
yang meletakkan orang yang melihat maksiat dalam
keadaan sangat benci kerana Allah SWT membencinya
sehingga diletakkan setaraf orang yang tidak hadir dalam
majlis maksiat. Manakala orang yang tidak melihat maksiat
atau tidak berada dalam satu majlis maksiat tetapi dengan
merelai, menyukainya atau merinduinya sekira-kira kalau
dia turut hadir, nescaya akan turut serta, maka dia dikira
seperti melihatnya.
Rasulullah SAW bersabda:
Terjemahannya: “Apabila sesuatu kesalahan diperbuat
di muka bumi maka orang yang melihatnya
dan membencinya seolah-olah tidak hadir di tempat
itu, dan orang yang tidak melihat perbuatan tersebut
tetapi merelainya seolah-olah dia melihatnya.”
(Riwayat Abu Daud)
Ketinggian taraf taqwa seseorang diukur pada sejauh
mana mendalamnya rasa benci di hati terhadap setiap apa
yang dibenci oleh Allah SWT. Malah Allah SWT mengampuni
dosa hamba-Nya yang ada dalam hatinya rasa benci
tersebut dan tidak diampuni kerana kelazatan, keangkuhan
dan kebanggaan terhadap dosa walaupun dosa kecil.
JALAN TAQWA
Untuk mencapai tahap ketinggian taqwa perlu menempuh
jalannya yang tepat. Mesti diusahakan bersungguhsungguh
kerana memang sudah menjadi sunnatullah,
sesuatu yang bernilai tinggi sukar diperolehi. Namun begitu
lumrahnya manusia mengidamkan sesuatu yang mahal dan
bernilai tinggi. Sudah semestilah terpaksa melipat-ganda-
kan usaha untuk memperolehinya. Batu sungai yang tidak
bernilai itu pun tidak bergolek sendiri ke pangkuan tanpa
usaha ikhtiar. Apatah lagi untuk memperolehi intan berlian.
1. Mendapat petunjuk dari Allah SWT
Allah SWT berfirman:
Terjemahannya: “Barangsiapa yang Allah kehendaki
untuk diberi petunjuk, dilapangkan hatinya
menerima Islam.” (Al-An’am: 125)
Ini sebagai ketukan pintu hati dari Allah SWT iaitu dia
merasa seronok, minat, sayang, suka dan terhibur dengan
Islam. Kalau awal-awal lagi sudah merasakan berat hati
untuk menerima Islam, itu tandanya jauh dari petunjuk
Allah SWT. Terbuka hati dan merasa suka dengan ajaran
Islam itu menjadi pendorong awal untuk memahami ajaran
Islam.
2. Faham tentang Islam
Rasulullah SAW bersabda:
Terjemahannya: “Barangsiapa yang Allah kehendaki
kebaikan ke atasnya, maka dia akan diberi faham
tentang Islam.”
Tahu dan faham adalah dua keadaan yang berbeza.
Tahu tentang berbagai ilmu Islam ibarat orang yang
memiliki emas seguni yang tersimpan berketul. Faham
tentang Islam pula ialah ibarat emas seguni itu diproses
bertukar menjadi berbagai jenis dan bentuk barang perhiasan.
Barang perhiasan itu menjadi cantik, menarik, indah
dan harganya pula menjadi lebih mahal. Orang memandangnya
lebih bernilai dan sering menjadi idaman untuk
memilikinya. Terpukau orang melihatnya dan sanggup
bersusah-payah untuk memilikinya.
Faham tentang Islam itu merangkumi, semua aspek.
Faham zahir batinnya, rohnya, yang tersurat dan tersirat.
Faham pula bagaimana hendak memperjuangkannya.
Amalan orang yang faham Islam ini biasanya akan berbuah
iaitu akhlak. Buah itulah natijah akhir dari susah-payah
menanam pokok. Akhlak itu pula merangkumi akhlak
terhadap Allah SWT dan akhlak kepada sesama manusia.
3. Yakin
Setelah seronok menerima Islam diiringi pula dengan
faham, maka mestilah pula diyakini sungguh-sungguh.
Keyakinan ini yang mendorong umat Islam berpegang
teguh dan diperjuangkan. Umat yang teguh keyakinannya
akan terus dengan keazaman yang kuat, cita-cita yang tinggi
serta berkorban habis-habisan demi kemuliaan Islam.
Lantaran lemahnya keyakinan, maka jihad hampir mati.
Kerana berjuang ertinya berkorban. Berkorban ertinya ada
sesuatu yang terkorban dalam hidup.
Misalnya, kalau tidak
berjuang mungkin seseorang itu mampu memiliki rumah
atau kereta atau saham atau tanah atau perniagaan atau
‘privacy’ hidup atau ‘leisure time’ yang banyak. Semua itu
terpinggir dari kehidupan kerana terkorban demi perjuangan.
Kalau tidak yakin dengan janji Allah SWT bakal memperolehi
kemenangan atau balasan syurga, sanggupkah
umat Islam berbuat demikian? Realiti membuktikan tidak
sanggup kerana sedikit sangat yang berjuang hingga ke
peringkat demikian. Kadang-kadang berlaku sebaliknya.
Semakin terlibat dengan apa yang didakwa kononnya
perjuangan, bermula dari rumah murah akhirnya ke rumah
banglo dengan kereta mewah dua tiga buah.
Perjuangan dan pengorbanan lazim melazimi. Kalau
berjuang tetapi tiada sesuatu yang terkorban, maka bukan
perjuangan namanya. Ini yang sering ditakuti. Umat Islam
takut kepada kemiskinan kerana perjuangan sehingga
pihak yang berbuat demikian dianggap melampau atau
ekstremis. Akhirnya, jadilah Islam ini yatim piatu tanpa
pembela. Islam tersisih di mana-mana. Ini juga satu petanda
lemahnya keyakinan. Apakah kita sangka buruk dengan
Allah SWT bahawa siapa yang berjuang akan papa kedana.
Sedangkan terbukti dalam sejarah umat Islam melalui saat
gemilang adalah hasil dari titik peluh dan tumpahan darah
pengorbanan para sahabat. Lagi pun, di sudut lain andainya
benarlah kerana agama Allah SWT maka terpaksa papa
kedana apa salahnya. Bukankah itu yang pernah ditempuh
oleh para sahabat? Mereka yang telah merelakan diri mereka
susah, sengsara, menderita dan terkorban, maka Islam
berkembang hingga sampai kepada kita.
Sikap terbaik bagi umat Islam ialah memperteguhkan
keyakinan termasuk bersangka baik terhadap Allah SWT
yang Maha Suci dari segala cacat-cela. Tiap-tiap sesuatu
kejadian semuanya mengandungi hikmah dan pengajaran.
Teguh keyakinan menjadikan umat Islam seronok dan
terhibur dengan perjuangan dan bukan sebaliknya iaitu
berjuang mencari seronok dan hiburan. Orang yang seronok
dan terhibur dengan perjuangan biar bagaimana keadaan,
dia menghadapinya seperti Hari Raya. Manakala orang
yang berjuang mencari seronok dan hiburan akan terseksa
dan putus asa apabila ditimpa ujian. Laluan sukar akan sedaya-
upaya dihindari. Kalau bertembung juga dengan kesukaran
cepat-cepat dia mundur dan menyerah kalah. Atau
dianggapnya kesulitan perjuangan sebagai bala bencana.
Lemah keyakinan ini yang membuatkan umat Islam
lupa bahawa mereka yang paling berat ditimpa sengsara
perjuangan ialah Rasulullah SAW sendiri. Sedangkan
Baginda adalah kekasih Allah SWT dan pembawa sinar
kebenaran dan rahmat untuk sekelian alam. Cuba kembali
menyingkap satu persatu sejarah para Rasul. Semuanya
dimusuhi, diburu, dipulau, dihalau, menjadi pelarian,
dibakar, dibunuh dan diperangi. Orang yang memilih jalan
selamat atau hanya ‘play-safe’ dalam menempuh perjuangan
memang tidak wajar turut serta membangun umat.
Namun demikian kalau semua orang memilih jalan ini,
sampai bila pun umat Islam tidak akan berjaya.
4. Melaksanakan
Hindarilah agar jangan jadikan ilmu dan kefahaman
Islam sebagai ‘mental exercise’. Umat Islam sudah terlalu
banyak berteori, berslogan, bercakap, berforum dan berseminar.
Banyak masa telah terbuang kepada berbagai perkara
yang tidak praktikal. Pada umumnya umat Islam memang
telah terlalu banyak membuang masa dengan sia-sia
seperti lepak, berfoya-foya, rendah penghasilan kerja, tidak
produktif, banyak berseronok dan berhibur. Jangan ditambah
lagi oleh kelompok pejuang yang turut membuang
masa tanpa perlaksanaan.
Sabda Rasulullah SAW:
Terjemahannya: “Tanda kebaikan Islam seseorang
ialah meninggalkan perkara sia-sia.”
Ambil satu contoh, ramai sudah para ulama dan intelek
Islam mengadakan perbahasan dan dialog dengan pihak
agama lain. Hasil bahasan itu, semuanya memihak kepada
Islam. Jelas bahawa Islam itulah agama yang benar. Ditambah
pula dengan pidato konkrit yang turut juga memperjelaskan
kebenaran Islam. Namun bertali arus juga dari kalangan
umat Islam yang murtad kerana keluar atau bertukar
kepada agama lain. Mengapa terjadi demikian?
Mereka walaupun kalah hujah, tewas berbahas, namun
mereka terus aktif membangun rumah kebajikan, membantu
masyarakat pedalaman, menghulurkan bantuan perubatan,
membasmi buta huruf. Mereka tinggal bersamasama
dengan masyarakat, sedia mendengar rintihan dan
keluhan masyarakat dan seterusnya menolong menyelesaikan
masalah bagi yang menghadapinya. Mereka tidak
bercakap atau mempromosikan ajaran agama mereka melalui
retorika yang muluk muluk. Di atas khidmat masyarakat
itu maka ramai yang tertarik.
Sepatutnya umat Islam ini berbuat apa yang termampu
lebih dahulu. Mulakan perubahan dari diri, keluarga, anakisteri
dan terus berkembang ke dalam masyarakat. Bermulalah,
biarpun kemampuan hanya pada peringkat ritual.
Namun jangan terbantut sekadar itu saja kerana Islam itu
syumul merangkumi segala aspek kehidupan.
5. Bermujahadah
Hidup ini satu perjuangan. Terutamanya dalam usaha
menegakkan kebenaran. Pertarungan ini sengaja Allah SWT
jadikan untuk menguji manusia. Firman Allah SWT:
Terjemahannya: “Aku jadikan mati dan hidup untuk
melihat siapa yang lebih baik amalannya.” (Al
Mulk: 2)
Tiada suatu apa pun di dunia itu ‘survival’nya tanpa
cabaran. Pokok di rimba sekalipun terpaksa bersaing untuk
melepaskan pucuk masing-masing. Buah yang elok pun
terpaksa terlebih dahulu berdepan dengan serangga, ulat
dan perubahan cuaca. Apatah lagi manusia yang perlu
menghadapi cabaran dalam mencapai kejayaan. Namun
Allah SWT Maha Adil. Bagi yang berjaya disediakan pula
syurga yang penuh nikmat.
Umat Islam perlu memahami hakikat ini. Lebih-lebih
lagi perlu menyedari bahawa musuh paling utama dalam
pertarungan ini bukannya Amerika atau Yahudi atau
musuh lahiriah lain. Musuh lahiriah ini hanya mengancam
sekali-sekala dan boleh dilihat dengan nyata. Itupun seringkali
terjadi gagalnya menghadapi musuh lahir dan putarbelit
serta umpanan mereka berpunca dari umat Islam yang
tewas kepada nafsu sendiri terlebih dahulu.
Mengapa salahkan musuh yang memang itulah kerja
mereka? Menyalahkan musuh tidak membawa umat Islam
ke mana-mana. Menyalahkan musuh tidak mendatangkan
sebarang kesan kepada mereka. Mengapa tidak salahkan
diri kerana gagal membina benteng keimanan yang teguh
yang mampu menundukkan nafsu dan syaitan. Agar
dengan itu menjadi orang bertaqwa yang dibela oleh Allah
SWT.
Apabila kita mula melangkah menuju kebaikan, di situ
baru kita tahu betapa sukar dan susahnya berhadapan
dengan berbagai halangan dan rintangan yang datangnya
dari syaitan dan nafsu sendiri. Mari kita bertanya secara
jujur, dewasa ini masih ramai umat Islam yang tidak sembahyang,
tidak menutup aurat, bergelumang dengan riba,
terlibat dengan gejala negatif, dadah, arak, judi, buang bayi,
bermusuhan, tindas menindas. Angkara Amerikakah semua
itu? Yahudikah yang menyekat kita untuk bersembahyang?
Amerikakah yang menyogok remaja kita dengan
dadah? Yahudikah yang memaksa para wanita membuka
aurat? Amerikakah yang menganjurkan agar para remaja
berpusu-pusu ke pesta dan konsert?
Amerika dan Yahudi itu sekadar bertindak umpama
burung gagak. Di mana ada bangkai, di situlah gagak berkerumun.
Atau seperti burung engriang, di mana ada haiwan
yang hampir mati engriang akan tolong percepatkan
kematian dengan beramai-ramai mematuk haiwan itu.
Selagi belum menjadi bangkai, gagak tidak berani hampiri.
Selagi segar-bugar, hidup dengan tangkas dan gagah,
engriang tidak berani hendak mematuk.
Untuk menuju ketaqwaan yang tinggi perlu umat Islam
bermujahadah melawan nafsu. Melawan nafsu ini tiada
garisan penamat kecuali mati kerana tingkat-tingkat ketaqwaan
itu juga bersifat infiniti. Lazimkan dengan bersungguh-
sungguh untuk menunaikan tuntutan hidup selari
dengan kehendak Allah SWT dan menolak kejahatan yang
dimurkai Allah SWT. Pada peringkat awal memanglah
terasa berat dan menyakitkan. Namun apabila terus-menerus
dikekang kemahuan nafsu, dikeraskan keazaman,
dikuatkan cita-cita, dilawan bersungguh-sungguh kerana
Allah SWT, akhirnya akan menjadi terbiasa, ringan dan
menyeronokkan.
Tiada suatu yang mudah kecuali yang Allah SWT
permudahkan. Apabila kita berusaha bersungguh-sungguh
nescaya Allah SWT membuka jalan dan ruang ke arah mencapai
kejayaan.
Firman Allah SWT:
Terjemahannya: “Mereka yang berjuang kerana
menempuh jalan Kami, sesungguhnya Kami akan
tunjuki jalan Kami.” (Al-Ankabut: 69)
6. Istiqamah beramal
Rasulullah SAW bersabda:
Terjemahannya: “Amalan yang disukai Allah
SWT ialah yang berkekalan meskipun sedikit.” (Riwayat
Bukhari)
Melaksanakan ajaran Islam ini tidak boleh bermusim
dan juga jangan turun naik atau didorong oleh semangat
semata. Amalan yang istiqamah walaupun sedikit atau
amalan yang kecil saja akan memberi kesan kepada roh
seseorang. Ibarat titisan air yang lembut, batu yang keras
pun menjadi lekuk. Sebaliknya banjir yang datang sekalisekala
tidak dapat melekukkan batu.
7. Ada pemimpin
Pemimpin adalah orang yang mencorak, membentuk
dan mendidik hati dan pemikiran manusia. Hati dan
pemikiran yang dicorak dan dibentuk oleh pemimpin itulah
tercetusnya sikap dan tindak-tanduk. Pemimpin komunis
membentuk hati dan pemikiran rakyatnya. Maka tercetuslah
sikap dan tindak-tanduk dan pembawaan rakyatnya
sebagai komunis. Perompak mencorak dan membentuk hati
dan pemikiran pengikutnya hingga lahirlah pasukan perompak.
Untuk membawa umat Islam ini menjadi orang yang
bertaqwa yang mereka itu benar-benar mengamalkan Islam,
maka perlu pemimpin yang mampu mencorakkan hati
umat agar beriman dan pemikiran umat agar murni dan
dapat mencetuskan idea untuk membangunkan umat
Islam. Tercorak dan terbentuk hati dengan iman, pemikiran
pula dipenuhi ilmu wahyu maka terbinalah keperibadian
mukmin yang sebenarnya. Keperibadian mukmin akan jelas
tertonjol dari dirinya, rumahtangga, masyarakat dan diiringi
pula bakal lahir tamaddun Islam.Di sinilah perlunya kehadiran pemimpin yang mampu
membawa umat ini ke arah ketaqwaan dan mampu mendidik
nafsu umat agar tunduk denqan kehendak Allah SWT.
8. Selalu berdoa
Selalulah merintih, mengharap dan memohon pimpinan
Allah SWT. Sesungguhnya usaha ikhtiar kita semua
tidak memberi bekas. Memohonlah kepada Allah SWT
dengan sepenuh hati. Merintihlah kepada Allah SWT yang
Maha Mendengar bisikan hati hamba-Nya dan Allah SWT
yang berjanji pasti menunaikan permintaan hamba-Nya.
Mengharaplah kepada Allah SWT dalam keadaan diri
merasai sebagai hamba yang serba dhaif yang tiada kekuatan
kecuali dengan pertolongan-Nya.
Apalah yang ada pada kita. Andainya Allah SWT cabut
hidayah, hilanglah segala-galanya. Dan tiada siapa yang
dapat memberi atau mengembalikan hidayah itu. Tiada
seorang pun hatta para Nabi dan Rasul termasuk Rasulullah
SAW sendiri tidak berupaya sehingga bapa saudaranya
sendiri Abu Talib mati dalam kekafiran. Di sinilah sepatutnya
menjadi iktibar penting umat Islam. Demikianlah juga
dalam usaha untuk mencapai darjat taqwa yang tinggi,
sangat perlu bergantung hati kepada Allah SWT, mengharap
dan memohon petunjuk dari pimpinan-Nya. Tiada
suatu yang mudah kecuali yang dipermudahkan oleh Allah
SWT. Beruntunglah bagi siapa yang Allah SWT permudahkan.